به گزارش پایگاه خبری «فرهنگیان پرس»، به گفته رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان کشور حدود70 درصد رتبههای برتر کنکور از مدارس سمپاد هستند این درحالی است که تنها دو درصد از کل دانش آموزان کشور در این مدارس تحصیل می کنند.. با وجود اعتراض های مستمر بر شیوه جذب دانش آموزان […]
به گزارش پایگاه خبری «فرهنگیان پرس»، به گفته رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان کشور حدود70 درصد رتبههای برتر کنکور از مدارس سمپاد هستند این درحالی است که تنها دو درصد از کل دانش آموزان کشور در این مدارس تحصیل می کنند..
با وجود اعتراض های مستمر بر شیوه جذب دانش آموزان تیزهوش و پیشنهاد حذف این مدارس و یا تغییر شیوه عملکرد مدارس سمپاد، رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان همچنان بر جذب افراد پر هوش در این مدارس تاکید دارد.
فاطمه مهاجرانی می گوید: افراد دارای ضریب هوشی بالای 125 حدود 2 درصد دانشآموزان را تشکیل میدهند و میانگین کشوری دانش آموزان سمپادی زیر 2 درصد است.
چیزی که علم به ما می گوید این است که باید حدود 2 تا 2.5 درصد دانشآموزان ما به عنوان استعدادهای سرآمد شناخته شده و در مدارس سمپاد مشغول تحصیل باشند این افراد دارای ضریب هوشی بالای 125 هستند که حدود 2 درصد دانشآموزان را تشکیل میدهند و در حال حاضر میانگین کشوری ما رقمی زیر 2 درصد است.
تعداد دانش آموزان سمپادی چقدر است؟
به گفته رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان، تعداد کل دانشآموزان سمپادی درکشور120 هزار نفرند.
این افراد در 670 مدرسه متوسطه اول و دوم مشغول تحصیل هستند.
نسبت پسران به دختران در این مدارس 60 به 40 درصد است.
بیشترین میزان دانشآموزان سمپادی کل کشور با 45 درصد در اختیار دانشآموزان رشته علوم تجربی است. مابقی دانشآموزان شامل 23 درصد رشته ریاضی و بقیه در رشته علوم انسانی مشغول به تحصیل اند.
سال آینده شیوه آزمون تیزهوشان تغییر می کند
مهاجرانی به آزمون متوسطه اول امسال اشاره کرده و گفت: در آزمون امسال برخی اعتراضات از جانب خانوادهها به سبب تغییر در نوع آزمون ایجاد شد که در سال 98 با اصلاحاتی در آزمون این مشکلات حل میشود.
آزمون امسال تست هوش «ریون» بود و ما دیگر به هیچ عنوان آزمون پیشرفت تحصیلی برگزار نخواهیم کرد.
در سال 98 نیز برای حل مشکلاتِ امسال، تست هوش و استعداد را به صورت ترکیبی خواهیم داشت.
به دنبال آموزشگاه های آمادگی آزمون تیزهوشان نباشید
وی با بیان اینکه با حذف آزمونهای زائد موافق هستیم، اظهارکرد: ما باید ابزار انتخاب دانشآموزان برای مدارس سمپاد و نحوه آزمون را تغییر میدادیم و نمی توانستیم بر روی آزمون پیشرفت تحصیلی بمانیم. بههمین خاطر چنین تغییری در نوع آزمون ایجاد شد. امسال نیز به خانوادهها سفارش می کنیم به دنبال موسسات برگزارکننده کلاسهای آمادگی نروند. هوش تا حد کمی آموختنی است و با این شیوهها و کلاسها افزایش پیدا نمیکند.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان کشور با اشاره به وجود برخی انتقادات در مورد مسائل پرورشی و تربیتی این مدارس تصریح کرد: این انتقاد را قبول ندارم، از وقتی مدارس سمپاد نخستین بار در سال 1366 شکل گرفت همواره مسائل تربیتی و پرورشی در این مدارس مورد تأکید بوده و ما به هیچ عنوان بر روی تربیت تک ساحتی تأکید نداریم.
مهاجرانی افزود: در این زمینه کارهای خوبی انجام شده و به جرأت میتوان گفت دانشآموزانی که در سطح کشور در مسابقات فرهنگی، هنری، پرورشی و ورزشی میدرخشند بیش از نیمی از آنان از مدارس سمپاد هستند و این کملطفی است که دانشآموزان سمپاد را متهم کنیم و همچنین کارسوقها و المپیادهای فراوانی نیز در مدارس سمپاد در جهت تربیت چند ساحتی در حال انجام است.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان به موفقیتهای دانشآموزان سمپاد در المپیادهای علمی و کنکور سراسری نیز اشاره کرده و گفت: بیش از 70 درصد رتبههای برتر کنکور از مدارس سمپاد هستند.
طرح شهاب بازنگری می شود
وی درباره وقفه به وجود آمده در برنامه ملی “شهاب” اظهارکرد: به دلیل اینکه امسال در گزارش تهیه شده در بحث حیطههای استعدادی پیوستگی کمی وجود داشت وقفهای به وجود آمد و دستور بازبینی داده شد.
اما در حال حاضر برنامه آغاز شده و هیچ تغییری نخواهیم داشت و به روال سابق به کار خود ادامه میدهد.