فرهنگیان پرس؛ مهدیه سادات شاهمرادی/ مانند سایر معضلات شهری کسی آمار درستی در دست ندارد؛ آمار تعداد پارکینگهای مورد نیاز شهر تهران را میگویم، پارکینگهایی که باید در سطح شهر وجود داشته باشد تا مانع توقف تکلاین و چند لاین خودروها و مسدود شدن خیابانها شود.
یک مرجع اطلاعرسانی میگوید تهران چهارصد هزار جای پارک کم دارد و آن دیگری این رقم را بیش از
دو برابر بالا میبرد و آن را یک میلیون اعلام میکند. آنچه مسلم است اینکه ساخت پارکینگ نه دغدغه مسوولان شهری است و نه دغدغه پژوهشگران حوزه شهر. در تمام دنیا پارکینگهای عمومی یکی از اجزای مهم سیستم حملونقل شهری به حساب میآیند که وجودشان باعث خارج کردن ترافیک ساکن از سیستم ارتباط شهری و در نتیجه کاهش شلوغی و راهبندانهای ترافیکی در مرکز شهر را دارد. تهران درحالی از کمبود پارکینگهای عمومی رنج میبرد که بهدلیل تخلفات ساختوساز مسکن و واحدهای تجاری، از داشتن پارکینگهای اختصاصی مسکونی هم بهره کافی نبرده است.
حالا در هر مجتمع مسکونی تهران، چند خودرو وجود دارد که بیپارکینگ مانده و در کنار خیابان پارک میشود، همین امر باعث میشود که در محلهها و خیابانهای فرعی شاهد پارک دوبله و گاه سوبله باشیم. مجتمعهای تجاری و محلههای پر تردد خرید و فروش هم که دیگر بلای جان تهران شده است، محلههایی که با وجود رفت و آمدها و ترافیک بالا حتی یک پارکینگ تجاری و عمومی هم ندارد.
به نظر میرسد مرجع تصمیمگیری و اقدام برای حل معضل پارکینگهای عمومی پایتخت در وهله نخست سازمان حملونقل و ترافیک تهران باشد اما محسن پورسیدآقایی، معاون حملونقل ترافیک شهرداری تهران در گفتوگوی اختصاصی با «صبحنو» آب پاکی را بر دست ما میریزد و تصریح میکند که در حیطه مرکزی شهر موافق افزایش پارکینگ نیستیم. او توضیح میدهد: مخالف ساخت پارکینگ جدید در مرکز اصلی شهر هستیم برای اینکه هر پارکینگ در منطقه مرکزی شهر دعوت به
خودرو محوری بیشتر است. به گفته او سیاستی که اکنون در همه شهرسازیهای بزرگ دنبال میشود این است که در مناطق مرکزی شهر نباید پارکینگسازی بشود و افراد تنها بتوانند با خودرو تا پارکینگ سامانههای حملونقل عمومی بیایند و از آنجا هم از وسایط نقلیه عمومی استفاده میکنند.
با وجود این صحبتها، یکی از بزرگترین دغدغههای شهروندان تهرانی نبود یا کمبود پارکینگ در همه نقاط تهران و بهخصوص در محلههای تنگ و پر تردد است. پورسیدآقایی به خبرنگار «صبحنو» میگوید: در تلاش است تا طرحهای تشویقی را برای ترغیب مردم به ساخت پارکینگ بگذارند تا این مشکل حل شود. معاون حملونقل و ترافیک شهر تهران درحالی این سخن را میگوید که براساس برخی آمارهای پراکنده، در هر ساعت حدود ۵۰ خودرو نیاز به جای پارک دارند و امکان پارک برای همه این خودروها فراهم نیست و کاری از دست مردم هم ساخته نیست و تردد و پارکهای ناگزیر آنان در خیابان هر روزه منجر به دعوا و نزاعهای خیابانی و گاهی حتی سبب قتل میشود.
چند ماه پیش محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که متاسفانه کمبود پارکینگ در کلانشهرها بهویژه تهران در برخی موارد منجر به قتل میشود. به گفته وی افزایش تعداد خودروها و کمبود جای پارک در کلانشهرها منجر به خشونت اجتماعی و در برخی موارد قتل شده است و البته پایین آمدن آستانه تحمل مردم نیز در نزاعها نقش موثری دارد.
او با ابراز این نکته که کمبود پارکینگ در کلانشهرها اکنون یکی از معضلات جدی است، گفته بود: متاسفانه بیتوجهی نسبت به تعبیه پارکینگ برای مراکز خدماتی، درمانی و تجاری موجب شده شاهد افزایش پارک خودروها در حاشیه خیابانها باشیم که این امر کندی عبور و مرور را به دنبال داشته و در واقع یکی از عوامل مؤثر در افزایش ترافیک تلاش رانندگان برای پیدا کردن جای پارک است. استفاده از تجهیزات نوین مانند پارکینگ طبقاتی که فضای اندکی را نیز اشغال میکند مشکل کمبود پارکینگ در کلانشهرها را میتواند حل کند. پورمختار تأکید کرده بود: شهرداریها باید فضاهایی را خریداری یا با ارائه مشوقهایی به شهروندان مانند معافیت از عوارض و تسهیلات آنها را نسبت به تبدیل زمینهای بلااستفاده خود به پارکینگ طبقاتی تشویق کنند زیرا مردم رفاه را ترجیح میدهند.
طرح ترافیک جدید موفق بوده است
البته به نظر میرسد معاونت حملونقل و ترافیک تهران دغدغههای دیگری نیز دارد، پورسید آقایی روز گذشته در نشست خبری خود از طرح ترافیک جدید سخن گفت و اعلام کرد: همانطور که حدس زده میشد که نسبت به موضوعات جدید با دید مخالفت، شک و سؤالات زیاد برخورد میشود، درباره طرح ترافیک جدید نیز رفتارها همینطور بود اما نتایج اجرای کار همه را قانع کرد.
معاون حملونقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه اجرای این طرح ارزش آن را داشت که بعد از 38 سال طرح جدید هوشمند اجرایی شود، گفت: همه ابعاد طرح را میشناختید، قدرت هوشمندی که در طرح بهکار برده شده پابهپای بهترین شهرهایی در دنیاست که اینگونه سیستم کنترل ترافیک را انجام میدهند. براساس نوع بودجه، معاینه فنی و زمان ورود و خروج میزان افرادی که وارد محدوده شدند تشخیص داده میشود و خوشبختانه با این طرح کمترین اعتراض را شاهد بودهایم. وی با بیان اینکه 22 درصد ورود خودروها به منطقه مرکزی شهر با اجرای این طرح کاهش یافت، اظهار کرد: با توجه به موفقیتها در گام اول تصمیم گرفتیم گام دوم را بهاجرا بگذاریم. وقتی هوای تهران بهشدت آلوده شد اجرای طرح زوج یا فرد صورت گرفت ولی بهمرور بعد از 14سال بهدلیل اینکه تعداد خودروها دو برابر شد عملاً بیش از کل خودروهایی که قبل از اجرای طرح در محدوده حضور داشتند افزایش یافت.
معاون حملونقل ترافیک شهرداری تهران، اضافه کرد: با مطالعات تطبیقی انجامشده به این نتیجه رسیدیم که طرح زوج یا فرد کارایی خود را از دست داده و برای آلودگی هوا باید طرح دیگری جایگزین شود و نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که طرح فعلی را تغییر دهیم و برایناساس قرار شد زوج یا فرد بودن پلاک خودروها مهم نباشد تا باز شاهد پلاکفروشی آنها باشیم. وی همچنین گفت: بنابراین هر خودرویی، فارغ از اینکه چه پلاکی دارد میتواند 20روز در فصل در محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) حضور داشته باشد.
13 اتوبوس به تهران میرسد
پورسیدآقایی از درآمد 296میلیارد تومانی شهرداری با اجرای طرح ترافیک در سال گذشته خبر داد و گفت: این درآمد صرف خرید کابین، اتوبوس و توسعه حملونقل ترافیک میشود. بر اساس گفتههای معاون شهردار تهران، امروز، سهشنبه 13دستگاه اتوبوس دو کابین به ناوگان اتوبوسرانی تهران اضافه میشود. معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین خبر از گسترش تاکسیهای اینترنتی داده و گفته در ارتباط با مجوز این تاکسیها در کمیسیون زیربنایی دولت، جلساتی برگزار و موضوع بررسی شده است و طی بررسیها و جلسات انجام گرفته تاکسیهای اینترنتی ملزم میشوند تحت نظارت دستورالعمل وزارت کشور و شهرداریها قرار گیرند که این دستورالعمل در حال تدوین است.
- نویسنده : مهدیه سادات شاهمرادی
- منبع خبر : روزنامه صبح نو