به گزارش فرهنگیان پرس، محسن پورسید آقایی، مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران ظهر امروز با حضور در جمع خبرنگاران طرح ضمن تشریح جزئیات طرح ترافیک جدید ، آن را طرحی کارآمد نسبت به طرح گذشته دانست که علاوه بر کاهش آلودگی، گسترش و توسعه حملونقل عمومی را به دنبال دارد.
پورسیدآقایی با بیان اینکه ابتدای اجرای تمام برنامههای جدید همیشه به دیده شک، سئوال و مخالفت همراه است، گفت: سال گذشته ابهامات و سئوالات و مخالفتها روی طرح ترافیک جدید زیاد بود ولی با پیشرفت و اجرای کار همانطوری که قول داده بودیم نتایج آن همه را قانع کرد که طرح خوبی است و ارزش تغییر یک طرح ترافیکی با عمر ۳۸ سال به یک طرح هوشمند را داشت.
به گفته پورسیدآقایی این طرح از قدرت هوشمندی بالایی در سامانهها، دوربینها نحوه محاسبات برخوردار است و توانایی رقابت با سیستمهای ترافیکی بهترین شهرهای دنیا را دارد. این طرح که بر اساس نوع خودرو، نوع معاینه فنی خودرو، زمان و روزهای ورود و خروج خودرو به منطقه طرح، میتواند عوارض را تشخیص و از حساب شهروندان برداشت کند کمترین اعتراض را نسبت به موضوع برداشتهای مالی از حساب افراد را داشته است.
وی با اشاره به اینکه نتیجه نهایی طرح سال گذشته، کاهش آلودگی هوای تهران در بعد خودروهای سواری و همینطور کاهش ترافیک در مرکز شهر بود، تصریح کرد: بر اساس آخرین آماری که از تردد خودروها در سطح شهر داریم، در نیمه دوم سال گذشته ۲۲ درصد کاهش تردد در منطقه مرکزی شهر را بدست آوردیم که رقم قابلتوجهی است؛ و با توجه به موفقیتهای گام اول ترافیک، مصمم شدیم گام دوم طرح را هم اجرا کنیم و در واقع حلقه دوم طرح ترافیک را بهجای حلقه زوج و فرد اجرا کردیم.
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه درباره حلقه آلودگی هوا به ناکارآمد شدن طرح زوج و فرد در سالهای اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: طرح زوج و فرد به مدت ۱۴ سال و با رویکرد نصف کردن تردد خودروها برای کنترل آلودگی هوا اجرا میشد؛ اما دراین ۱۴ سال تعداد خودروها بیشتر از ۲ برابر شده بود و عملاً این طرح جوابگو نبود. با توجه به مطالعات تطبیقی با سایر کشورها و استفاده از مشاوره دانشگاهی و مطالعاتی که انجام شد در شورای ترافیک بهاتفاق آراء و موافقت وزارت کشور، استانداری پلیس و شهرداری به این جمعبندی رسیدیم که طرح زوج فرد باید لغو و طرح جدید جایگزین آن شود.
پورسیدآقایی در ادامه بابیان اینکه در محدوده کنترل در گذشته خودروهای با پلاک فرد ۲۶ روز و خودروهای با پلاک زوج ۳۶ روز اجازه تردد داشتند، افزود: در طرح جدید زوج و فرد بودن پلاک خودروها مهم نیست و هر خودرویی بیست روز اجازه تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا یا همان منطقه زوج و فرد سابق را دارد؛ که با این طرح برای تمامی خودروها تعداد روزهای مجاز برای تردد در این منطقه بدون محدودیت زوج و فرد پلاک به بیست روز کاهش پیدا کرد بطوری که هر روزی که فرد نیاز دارد میتواند از سهمیه تردد خودرو شخصیاش استفاده کند؛ و همینطور اگر فردی طرح ترافیک خریداری کرده باشد، روزهایی که با طرح ترافیک در شهر تردد میکند از سهمیه تردد در منطقه آلودگی هوا خودرو کسر نخواهد شد؛ بنابراین بیست روز صرفاً متعلق بهروزهایی است که از محدوده آلودگی هوا تردد میکند؛ و تأکید کنم اگر فردی نیاز به تردد در این منطقه مازاد بر سهمیه بیستروزه داشت، برخلاف گذشته که باید هزینه کل طرح ترافیک را پرداخت میکرد، تنها باید نصف عوارض طرح ترافیک را پرداخت کند.
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در بخش دیگر صحبتهای خود از مردم خواست تا برای جلوگیری از پرداخت هزینههای اضافه هر به سریعتر در سامانه “تهران من” ثبتنام و مشخصات خودرو خود را وارد کنند.
وی ادامه داد: تا امروز نزدیک به یکمیلیون خودرو در سامانه تهران من ثبتنام شدند که با توجه به اینکه در تهران حدود ۴ میلیون خودرو وجود دارد که حدود دو میلیون خودرو در منطقه نزدیک به کنترل ترافیک رفتوآمد خواهند داشت؛ بنابراین هنوز اطلاعرسانی کامل صورت نگرفته و همه خودروها در سامانه تهران من ثبتنام نکردند و این افراد اگر وارد کنترل آلودگی هوا شوند سهمیه تردد را نخواهند داشت و از همان روز اول باید عوارض را پرداخت کنند. از همه شهروندان عزیز میخواهم در سامانه تهران من ثبتنام کنند تا ما بتوانیم آمار خودروها و روزهای ورودی به محدوده آلودگی هوا را محاسبه کنیم؛ و البته در این سامانه خود شهروندان هم میتوانند آمار روزهای مجاز تردد خودرو خودشان را مشاهده کنند که مانع از ترددهای اضافه و پرداخت عوارض میشود. در حقیقت برخی از عوارض برای کسب درآمد نیست برای کاهش میل به مصرف است.
به گفته پورسیدآقایی همانند سال گذشته روزهای پنجشنبه طرح ترافیک نخواهد بود اما محدوده کنترل آلودگی هوا برقرار است و خودروهایی که در روزهای پنجشنبه از ساعت ۶:۳۰ تا ساعت ۱۳:۰۰ در محدوده کنترل آلودگی هوا که محدوده ترافیک را هم شامل میشود تردد کنند از سهمیه بیستروزه ترددشان کسر خواهد شد.
پورسیدآقایی تغییرات در رزرو طرح ترافیک را از دیگر مزاید این طرح معرفی کرد و گفت: درگذشته بابت رزرو مبلغی پول از فرد متقاضی جهت ضمانت از توانایی پرداخت عوارض بلوکه میشد، با توجه به اینکه کار رسیدگی از پلاکها و بعد برداشت از حسابها ممکن بود یک هفته طول بکشد معمولاً با اعتراض بجا شهروندان روبرو بودیم که از اول تیرماه رزرو طرح بدون بلوکه شدن پول متقاضی ثبت خواهد شد. همچنین در صورت ورود به طرح ترافیک و ورود به حلقه کنترل آلودگی هوا پس از اتمام سهمیه شود و عدم موجودی کافی در حساب فرد تمهیداتی در نظر گرفتهشده است و با توافقی که انجام گرفت این افراد تا ۳۰ روز مهلت پرداخت بدهی خودشان را دارند که علاوه بر سامانه از اپهای مختلف هم قابل پرداخت است؛ و در صورت عدم پرداخت در این مهلت، ۲۵ درصد به مبلغ عوارض اضافه و مشخصات خودرو به پلیس ارسال و جریمه هم خواهند شد.
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان با بیان اینکه آمار سفرهای حملونقل عمومی در مرکز شهر افزایش داشته است و تأکید این موضوع که صد در صد عوارض جمعآوریشده از محل طرح ترافیک صرف هزینههای حملونقل عمومی در شهر تهران خواهد شد، خاطرنشان کرد: وصولی ما از محل طرح ترافیک در سال گذشته ۲۹۶ میلیارد تومان بود که صرف هزینه خرید ۱۳ دستگاه اتوبوس دوکابین، وسعت و نگهداری مترو و همچنین بازسازی اتوبوسهای شرکت واحد داده شد. در حقیقت گسترش فرهنگ تردد با وسایل عمومی، کاهش استفاده از خودروهای شخصی و توسعه زیرساختهای حمل نقل عمومی را از اهداف مهم این طرح است.
- منبع خبر : شبکه خبری تهران نیوز