وزیر آموزش و پرورش خبر از اجرای طرح بازی و یادگیری در هزار مدرسه ایران داد و گفت: باید رقابت گروهی را جایگزین رقابت فردی کنیم

به گزارش فرهنگیان پرس، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در سخنانی با تأکید براینکه براساس مقدورات آموزش و پرورش در برخی مدارس به اجرای طرح بازی و یادگیری اقدام کردیم،گفت:

این طرح در هزار مدرسه کشور آغاز به کار کرده است.

در چند ماه اخیر که موضوع به صورت غیررسمی آغاز شده بود طبق گزارش‌هایی که به دست ما رسیده است بسیاری از مدارس برای پیوستن به طرح اعلام آمادگی کردند.

امیداریم در آینده‌ای نزدیک تمام مدارس کشور شاهد اجرای طرح بازی و یادگیری باشند.

 

نکوهش همیاری دانش آموزان در مدارس سنتی

بطحایی افزود: شخصیت بچه‌ها در مدارس شکل می‌گیرد و به‌ویژه در دوره ابتدایی است که دانش آموز صداقت و هم نوع دوستی را یاد می‌گیرد.

این شیوه برخلاف کلاس‌های درس سنتی است که اگر دانش آموزی به دوستش کمک کند معلم به او تذکر می‌دهد که چرا درس را به او رساندی.

در طرح بازی و یادگیری بچه‌ها زمانی تشویق خواهند شد که به دوست خود کمک کنند.

 

رقابت گروهی جایگزین رقابت فردی می شود

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در طرح بازی و یادگیری اگر قرار است توبیخی صورت گیرد همه دانش آموزان توبیخ می‌شوند و رقابت گروهی جایگزین رقابت‌های فردی خواهد شد.

 

کلاس درس 40 نفر و مدارس دوشیفته بخشی از دغدغه های فرهنگیان است

بطحایی با اشاره به اینکه به بنده می‌گویند “آیا می‌دانید کلاس های درس 40 نفره و مدرسه دوشیفته یعنی چه؟ و صحبت از این طرح‌ها می‌کنید؟”

او عنوان کرد: بله می‌ دانم!

اما اگر بخواهیم دست روی دست بگذاریم که روزی تمام مدارس تک نوبته شوند، امکانات لازم را داشته باشند و معلمان آموزش دیده و با انگیزه باشند، خیلی دور خواهد بود.

بنابراین باید در شرایط فعلی کار را شروع کنیم و به تدریج موانع را برطرف و کلاس‌های آموزشی را برای معلمان برگزار کنیم.

مردم باید بدانند کلاس جدید با روش‌های سنتی فرق دارد و  امکانات ابتدایی و کم هزینه هم می‌تواند در کلاس بازی به کار گرفته باشد.
وی عنوان کرد: دانش آموز کلاس اول دبستان که تا دیروز در خانه بود و شلوغ می‌کرد حالا باید در کلاس درس و یک محیط خشک حضور یابد که حتی برای نشستن و بلند شدن و حتی صحبت کردن اجازه بگیرد.

مشخص است که در چنین فضایی شاهد سرکوب شوق، اشتیاق و یادگیری کودک خواهیم بود.

بنابراین باید عوامل سرکوب کننده را حذف کنیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد:

بنده جوان تازه فارغ التحصیل از دانشگاه نیستم که بخواهم هیجانی حرف بزنم و می‌دانم که کار سخت و دشوار است.

اما به تدریج باید این موانع برطرف شود تا روزی برسد که بچه‌ها با شوق و اشتیاق به مدرسه بیایند.

  • منبع خبر : عکس از خبرگزاری موج