به گزارش فرهنگیان پرس ،همان روزهاي اول مهر بود که مرگ دانشآموز 7 ساله سنندجی بر اثر دیوار مدرسه هزاران سوال و شک و شبه را برای جامعه ایجاد کرد که چرا در شرایطی که آموزش و پرورش آنقدر دم از برگزاری مهر باشکوه و آمادهسازی مدارس میزند باید چنین اتفاقات تلخی را تجربه کند. در مورد علت عدم ايمن سازي مدارس بارها و بارها محدودیت منابع و امکانات از سوی آموزش و پرورشیها مطرح شده است اما گویی گوش شنوا برای این اظهارات وجود نداشته است و همچنان نظام تعلیم و تربیت با این کمبودها دست و پنجه نرم میکند نظامی که به شدت آینده کشور را با تربیت نسل آتی تحت تأثیر قرار میدهد حالا مظلوم واقع شده است و صحبتهایی که مبنی بر در اولویت قرار گرفتن آموزش و پرورش بوده چندان عملیاتی نشده است. حالا رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه ۲۲ هزار و ۷۰۰ کلاس درس نیمه تمام داریم که پراکندگی آن در استانهای مختلف متفاوت است گفته: اعتباراتمان را به سمت مدارس نیمه تمام میبریم. همکاران را ملزم کردیم مدارس نیمه تمام را تکمیل کنند.
***
به دفعات موضوع ایمنی در مدارس و دانشآموزان مطرح شده است اما محدودیت منابع و شاید مغفول ماندن این مفهوم باعث شده تا بسیاری از حوادث تلخ دانشآموزی در کارنامه آموزش و پرورش ثبت شود و از نمره قبولی این نهاد تعلیم و تربیتی بکاهد.
بعد از اعلام بودجه سال 97 آموزش و پرورش انتقادات بسیاری به تخصیص اعتبار در برخی بخشهای این نهاد همچون نوسازی مدارس وارد شد چرا که نسبت به سال گذشته کاهش منابع را شاهد بودیم و این موضوع در حالی صورت گرفت که فضای آموزشی مدارس به شدت نیازمند نوسازی و بازسازی است.
اتفاقات اخیر در نظام آموزشی به ویژه فوت دنیای 7 ساله باعث شد تا بار دیگر تمرکز جامعه بر کاهش اعتبارت نوسازی مدارس شدت گیرد و این موضوع را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.
* ترديد در اجرايي شدن طرح ها
حالا رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه ۲۲ هزار و ۷۰۰ کلاس درس نیمه تمام داریم که پراکندگی آن در استانهای مختلف متفاوت است، مي گويد: “اعتباراتمان را به سمت مدارس نیمه تمام میبریم. همکاران را ملزم کردیم مدارس نیمه تمام را تکمیل کنند.”
مهراله رخشانی درباره وضعیت تحویل پروژههای آموزشی در سال تحصیلی آینده ادامه مي دهد: “در لایحه بودجه سال ۹۷، بیش از ۱,۶۰۰ میلیارد تومان بودجه در اختیارمان قرار گرفت، پیش بینی ما تکمیل پروژههای نیمه تمام بود اما با نوسانات قیمتی رخ داده توانستیم تا ۱۰ هزار کلاس درس را به بهرهبرداری برسانیم.”
وی مي افزايد: “برآورد ما این است برای سال آینده نیز حتماً بیش از ۱۰ هزار کلاس درس را تحویل میدهیم البته علاقه مند بودم این رقم را به ۱۴ و ۱۵ هزار پروژه برسانم که برای رسیدن به آن حتماً تلاش میکنیم ولی با توجه به شرایط نسبت به آن تردید داریم.”
* فوت دانشآموز کلاس اولی در مدرسه فرسوده
مهر ماه بود که به علت ريزش ديواري در مدرسه اي ناايمن، دانش آموزي جان باخت و بعد از آن آقاي وزیر آموزشوپرورش آنقدر به خودش فشار آورد تا در نهايت با اشاره به حادثه فوت دانشآموز کلاس اولی بر اثر ریزش دیوار حیاط مدرسه گفت: “این مدرسه جزو مدارس ناایمن بود.”
سید محمد بطحایی درباره حادثه فروریختن دیوار یک مدرسه از توابع شهر سنندج تصريح کرد: “این اتفاق در یکی از روستاهای سنندج به دلیل ضعف دیوار اتفاق افتاده است و متأسفانه یک دانشآموز فوت کرد که تیمی را برای بررسی این موضوع مأمور کردم.این مدرسه جزو مدارس ناایمن بود، البته در سال 97 برای تخریب و بازسازی مدارس فرسوده تلاش کردیم و نمایندگان مجلس نیز تلاش میکنند با تامین اعتبار لازم برای حذف مدارس فرسوده کمک کنند همچنین در برنامه ششم توسعه نیز اعتباری پیشبینی شده است البته با افزایش هزینهها مواجهیم و همچنان آموزش و پرورش به کمکهای بیشتر نیاز دارد.”
ايشان هم مثل هزاران مدير ديگر با نشان دادن جيب خالي خود و نياز به اعتباراتشان، به همه فهماند که کاري براي مدارس ناايمن نخواهيم کرد.
* ويژه ها در صدر ليست نيازمندان به تجهيزات
سوال اين است که آيا روزي مي رسد که مدرسه اي نا ايمن در کشور وجود نداشته باشد؟ ديگر دانش آموزي با دلهره زير سقف کلاسي ننشيند و ديگر خبرنگاري خبر فوت کودکي که به مدرسه رفته و ديگر به خانه باز نگشته بود را مخابره نکند؟
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در اين باره مي گويد: “براحتی نمیتوان در این باره سخن گفت و عددی را اعلام کرد؛ آیا ۲۰ سال آینده قیمتها مثل امروز است؟ قطعاً افزایش قیمت وجود دارد. در برنامه چهارم و پنجم توسعه اتفاق خوبی افتاد و از حساب صندوق ذخیره ارزی که آن زمان موجودی داشت چهار میلیارد دلار کنار گذاشتند و به سازمان نوسازی مدارس دادند. نتیجه، ساخت تعداد زیادی مدرسه بود. اگر مشابه این تصمیم، تدبیر خاصی اتخاذ نشود و بودجهای تزریق نکنند، چشماندازی برای ریشه کنی مدارس ناایمن نمیبینم، حالا اینکه بگویم ۲۰ سال دیگر یا ۴۰ سال دیگر چندان دقیق نیست.”
رخشانی مهر ادامه مي دهد: “البته ناگفته نماند از ۱۰ هزار کلاس درسی که سال ۹۷ تحویل دادیم ۸۰ درصد احداثی بوده و عمده آن تخریب و بازسازی نبوده است. به عنوان مثال سایت مسکن مهر در منطقهای ساخته شده و با توجه به افزایش جمعیت، مدرسه جدید احداث کردهایم. یا در حاشیه شهرها به علت افزایش مهاجرت و به تبع آن جمعیت، اقدام به ساخت مدرسه جدید کردهایم. این مدارس احداثی است و شمار تخریبیهای بازسازی شده ۲۰ درصد بوده است. در واقع نیاز آنی و روز را برطرف میکنیم.”
وی در پاسخ به اینکه پس با این اوصاف از آمار مدارس ناایمن کم نمیشود؟ معتقد است: “ما اعتباراتمان را به سمت مدارس نیمه تمام میبریم. همکاران را ملزم کردیم مدارس نیمه تمام را تکمیل کنند. بسته به اینکه پروژهها در چه مناطق و از چه نوعی باشند آمارها متفاوت است. با توجه به کاهش اعتباراتی که در بخش بودجه تخریب و بازسازی داشتیم بعید میدانم پروژههای نیمه تمام ما جزو تخریبیها باشند و احتمالاً بخش جدی آنها احداثیاند.”
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه ۲۲ هزار و ۷۰۰ کلاس درس نیمه تمام داریم که پراکندگی آن در استانهای مختلف متفاوت است، مي گويد: “احتمالاً همانند سال جاری اغلب پروژههای ما درسال آینده خیرساز هستند.”
رخشانی مهر درباره استانهای رکورددار مدارس فرسوده نير توضيح مي دهد: “میانگین ۳۰ درصد مدارس فرسوده تقریباً در کل کشور پراکنده است و ممکن است در جایی کمتر و در جایی بیشتر باشد. در این میان استان هایی چون البرز و سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی که سرانه پایینی دارند ویژهتر دیده میشوند.”