البته مسئولان آموزش و پرورش میگویند کمتر کلاس درسی بدون معلم مانده است.
در این سالها راهکارهایی برای جبران کمبود معلم بهویژه در مدارس دولتی عادی به کار گرفته شده. از جمله استفاده از معلمان بازنشسته، استخدامهای فوری و افزایش جمعیت کلاسهای درس.
همه این راهکارها تاتیر منفی بر وضعیت کیفیت آموزش و بالطبع یادگیری دانش آموزان گذاشته است، تبعاتی که کمتر از سوی مسئولان مورد توجه قرار گرفته و فعلاً هدف بدون معلم نماندن کلاسهای درس است.
یوسف نوری؛ وزیر آموزش و پرورش شهریور ماه امسال و در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید درباره کمبود معلم گفته بود: سال گذشته ۷۲ هزار بازنشسته و سال ۹۹ حدود ۴۵ هزار نفر بازنشسته داشتیم.
او اذعان داشته که امسال هم تعداد زیادی بازنشسته داریم. با کمبود معلم مواجهیم اما از روشهای مختلف چون اضافه تدریس معلم و خرید خدمات برای جبران آن اقدام کردیم.
به باور وزیر آموزش و پرورش بخش دیگر از کمبودها از طریق سازمان امور استخدامی مرتفع و مجوزهایی که برای ترمیم تعداد مورد نیاز نیروی انسانی در برخی استانها مانند سیستان و بلوچستان که همواره کمبود نیروی انسانی دارند، صادر شده است.
براساس آمار غیررسمی حدود ۱۰ هزار معلم رسمی آموزش و پرورش مأمور به خدمت درمدارس غیردولتی هستند.
همچنین حدود ۳۰۰ نفر از معلمان و مدیران آموزش و پرورش به عنوان کارمندان و مشاور نمایندگان در حال فعالیت هستند.
معلمان بازنشسته جایگزین معلمان موظف شده اند
محمد وحیدی؛ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با خبرگزاری تسنیم درباره استفاده آموزش و پرورش از معلمان بازنشسته گفته: هم اکنون به ۶۰ هزار معلم بازنشسته کلاس درس دادهاند. اگر آموزش و پرورش از دولت مجوز گرفته است باید آن را به کمیسیون ارائه دهد.
به گفته این نماینده مجلس، آموزش و پرورش برای جبران کمبود نیروی انسانی مجوزی را که سال ۹۵ برای به کارگیری بازنشستگان بود، به کار میگیرد. درحالی که استفاده از بازنشستگان باید تابع شرایطی باشد و اینکه این شرایط رعایت شده است یا خیر باید بررسی شود.
پیشتر رئیس مجلس نیز در صحن علنی اعلام کرده بود: “به آقای نوری وزیر آموزش و پرورش تذکر میدهم که خلاف قانون بازنشستگی نباید عمل کند”.
آنطور که وحیدی می گوید، از طرف رئیس مجلس به کمیسیون آموزش مأموریت داده شد تا گزارشی از نحوه به کارگیری بازنشستگان در آموزش و پرورش تهیه و به صحن مجلس ارائه شود.