به گزارش فرهنگیان پرس ، موارد مختلفی از ابتدای امسال دست به دست هم داده تا صنعت خودروسازی کشور با مشکلات گوناگونی مواجه شود. اخیرا دو خودروساز بزرگ کشور اقدام به فروش فوری محصولات خود بر اساس فرمول قیمتگذاری پنج درصد کمتر از حاشیه بازار کردهاند که باید منتظر تاثیرات آن بر قیمتهای بازار بود. در خصوص گرانیهای اخیر خودرو، راهحلهای خروج از بحران و زمان مناسب برای اقدام به خرید گفتوگویی با امیرحسن کاکایی صورت گرفته که در ادامه گزارش مشروح آن را میخوانید.
سرگردانی نقدینگیها
کاکایی نخست به دلایل گرانیهای اخیر خودرو چنین پرداخت: اتفاقی که در حال افتادن این است که به روزهای پایانی نزدیک شدهایم و نقدینگیها در حال سرگردانی است. مردم با نگرانیهای مختلف به دنبال روشی هستند که بتوانند ارزش پول خود را حفظ کنند و این موضوع در رابطه با سکه، ارز و مسکن نیز دیده شده است. لازم به ذکر است که گرانی ها در مورد خودرو بسیار بزرگنمایی شده است و این مسئله طبیعی است چرا که مدتها است در حال سرکوب قیمت خودرو هستیم. همانطور که در بازار مشاهده میکنیم خودرو به درستی فراهم نمیشود و شرایط به صورتی بود که برای دلالها حاشیه سود بالایی فراهم میشد.
ثبات در روند قیمتگذاری
وی در رابطه با فرمول قیمتگذاری پنج درصد کمتر از حاشیه بازار اظهار کرد: برنامه جدیدی که ریخته شده مربوط به قیمتگذاری بر اساس پنج درصد کمتر از حاشیه بازار است و امیدوارم روند خود را تا یک الی دو ماه آینده داشته باشد.. با این روش سود دلالها قطع میشود و به تدریج اگر تولید خودرو ثبات داشته باشد به و خاطر حاشیه سود پایین برای دلالها، قیمتها نیز کاهش مییابد. یکی از بهترین روشهای سرمایهگذاری خودرو بود چرا که مسکن قیمت بالا و نقد شوندگی پایینی دارد و خودرو در کالاهای موجود، حاشیه سود تضمین شدهای داشت. بستگی دارد که رفتار دولت و خودروسازان در روزهای اخیر به چه صورت باشد و پیشبینی میشود حداقل قیمتها به ثبات میرسد و در آینده قیمت خودرو کاهش مییابد.
روش کاهش قیمت خودرو
این کارشناس خودرو در خصوص فروشهای فوری خودروسازان نکاتی گفت: اگر خودروسازان بتوانند تعدات فوری خود را انجام دهد قیمتها در آینده کاهش مییابد و آنچه که باعث این کاهش میشود پیشفروش نیست بلکه فروش فوری است. موردی که در حال حاضر به عنوان درمان موقتی محسوب میشود این است که دولت در رویه پنج درصد کمتر از حاشیه بازار ثبات داشته باشد. از طرفی لازم به ذکر است که مشکلاتی در تولید نیز وجود دارد لذا بسیار مهم است که خودروساز تولید خود را افزایش دهد و دولت نیز از خودروسازان حمایت کند. به طور کلی مشکل از آنجا شروع شد که یک سری موارد در تولید خودرو خلل ایجاد کرد و در زمینه واردات مواد اولیه و قطعات نیز معضلاتی به وجود آمد.
بروز نوسان در کیفیت خودروها
کاکایی در رابطه با تغییر کیفیت خودروها اظهار کرد: انتظار مردم از افزایش کیفیت خودرو غلط نیست اما این موضوع با توجه به وضعیت فعلی امکانپذیر نخواهد بود. افزایش قیمت خودرویی که از آن صحبت میشود حتی زمانی که خودروساز پنج درصد کمتر از حاشیه بازار صورت پذیرد، سود حاصل نیز کاملا به خودروساز نمیرسد و برای کمک به سایر مشکلات استفاده میشود. با روش فعلی در حقیقت خودروساز سود نمیکند بلکه از زیان بیشتر جلوگیری میشود در نتیجه کیفیت دستخوش نوسان خواهد شد. نمیتوان گفت کیفیت پایینتر میآید بلکه نوسان کیفیت بدین معنا است که به عنوان مثال اگر پیش از این، در ۵۰۰ هزار خودرو ۵ هزار مشکل وجود داشت ممکن است حال این رقم به ۱۰ هزار مشکل برسد.
ارزش منطقی پراید چقدر است؟
وی در پایان نکاتی در خصوص خرید خودرو اعلام کرد: پیش از این گفته میشد که هر کس نیاز به خودرو دارد خریداری کند اما در حال حاضر بهتر است خودرو خریداری نشود. بازار خودرو دارای حباب و قیمتهای غیر منطقی است. در وضعیت فعلی قیمت پراید به لحاظ منطقی و هزینههای تولید حدود ۳۶ میلیون تومان است و قیمت ۵۰ میلیون تومانی حال حاضر حباب دارد. به نظر میرسد اگر دولت روش قیمتگذاری بر اساس پنج درصد کمتر از حاشیه بازار را ادامه دهد و مشکلات تولید حل شود قیمت برای خودرویی مانند پراید به حدود ۳۶ میلیون تومان بازگردد. انتظار میرود از اواخر فروردین در صورتی که تمامی موارد ذکر شده انجام شود باید آماده کاهش قیمتها بود و میتوان از آن زمان اقدام به خریداری خودرو کرد.
- منبع خبر : گسترشنیوز