به گزارش فرهنگیان پرس؛ ساناز باقری خبرنگار پایگاه خبری فرهنگیان پرس، با دعوت از محمد هادی عسگری مدیر کل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری و کارشناس ارشد فلسفه تربیتی درباره چگونگی اجرای ماده ۳۳ قانون مبارزه با مواد مخدر به گفتگو پرداخت.
محمد هادی عسگری در ابتدای گفتگو درباره فلسفه و ماهیت کار پیشگیری از اعتیاد توضیح داد: آسیب های اجتماعی در گوشه و کنار شهر مشاهده می شود.
زیبایی شهر با وجود معتادان با اخلال مواجه شده و حضوزشان در سطح شهر مخل فرآیند پیشرفت و توسعه کشور است.
اگر ما توسعه همه جانبه یک کشور را آرمان تلقی کنیم آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد می تواند این فرآیند را با اخلال مواجه کند .
تنها یک دستگاه نمی تواند پیشگیری از اعتیاد کند
مدیر کل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری گفت: ما نیاز داریم دستگاههای مختلف و ظرفیتهای مردمی (هم دولت و هم مردم) کنار هم قرار بگیرند تا بتوانیم با آسیبهای اجتماعی مقابله کنیم.
در امر اعتیاد و مبارزه با آسیب های اجتماعی آنچه بیشتر بر اساس یافته ها و مطالعات اجتماعی جلب توجه میکند این است که بر اساس برنامه ها و اصول علمی مدون بتوانیم روش هایی را اتخاذ کنیم که به شهروندان آگاهیبخشی کند.
همچنین اگر اقداماتی انجام دهیم که تاب آوری اجتماعی آنها افزایش یابد بهتر میتوانیم بر این معضل بزرگ اجتماعی فائق بیاییم.
عسگری افزود: مبنای کار اداره کل فرهنگی و پیشگیری بر مقوله پیشگیری متمرکز است و بر اساس محیط های چهارگانه از جمله محیط های کاری، آموزشی، خانواده و فضای مجازی برنامه هایی طراحی میشود و بر اساس برنامه های اجرایی پیش می رویم و نظارت می کنیم.
او توضیح داد: میزان هزینه ای که ما صرف اقدامات اولیه برای پیشگیری از اعتیاد می کنیم به طور قطع و یقین از طیف وسیعی از آسیبهای اجتماعی جلوگیری خواهد شد.
عسگری در ادامه سخنانش گفت: در محیط های آموزشی با توجه به اینکه ما باجمعیت جوان و با انگیزه ای مواجه هستیم هر چه بتوانیم فهم و درک آنها را نسبت به مقوله اعتیاد افزایش دهیم قطعاً شاهد بروز آسیب در آنجا نخواهیم بود.
تشکیل کانون یاریگران زندگی در مدارس برای پیشگیری از اعتیاد
مدیر کل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری درباره سیاست گذاری فرهنگی توضیح داد: ما میتوانیم در سیاست گذاری فرهنگی و پیشگیری دو مولفه مهم را به خوبی برنامه ریزی کنیم.
برنامه های فرهنگی که برای نسل جوان طراحی میشود باید دارای دو ویژگی باشد.
در مرحله اول باید امکان کنش را فراهم کنیم یعنی در تدوین برنامهها به صلاح ذینفعان توجه کنیم.
مساله دوم آن است که برنامه ها از استمرار کافی برخوردار باشند. اگر ما بتوانیم این دو مولفه را در محیط های آموزشی داشته باشیم، آرمانی که در پیشگیری از اعتیاد به دنبال آن هستیم خود به خودتحقق پیدا خواهد کرد.
عسگری :ما در حوزه محیط آموزشی به طور ویژه در دانشگاهها و مدارس تفاهم نامه های دوجانبه از سوی معاونت کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی با وزارتخانه ها و سازمان ها وجود دارد.
با وزارت آموزش و پرورش، وزارت تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و جمعیت هلال احمر، متناسب با برنامههای پیشنهادی دستگاهها تفاهم نامههایی منعقد کردیم.
تشکیل کانون یاریگران زندگی و برگزاری جشنواره های فرهنگی هنری از جمله اقداماتی است که با توجه به ظرفیت های هنر و رسانه و مشارکت گسترده دانشآموزان و دانشجویان طراحی شده است.
دانش آموزان می توانند در پیشگیری از اعتیاد کمک کنند
این کارشناس ارشد فلسفه تربیتی درباره ضرورت توجه به محیط های آموزشی و دانشگاهی گفت: ما وقتی با نوجوانان و جوانان مواجه هستیم باید متوجه باشیم که با یک فرصت بی نظیری رو به رو هستیم.
نوجوانان و جوانان می توانند انگیزه بیشتری برای پاسخ دادن و مشارکت در برنامههای پیشگیری داشته باشند و کمک کنند که گفتمان پیشگیری به گفتمان غالب رایج در کشور تبدیل شود.
او تاکید کرد: درست است که ستاد مبارزه با مواد مخدر یک دستگاه سیاستگذار و هماهنگ کننده است اما بر اساس قانون و شرح وظایف همه وزارتخانهها و دستگاههای عضو ستاد، ماموریتهای ذاتی دارند که در سایه عمل به آن ما شاهد کاهش آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد خواهیم بود.
عسگری افزود: ما به دنبال این هستیم که راهکارهای لازم را برای مواجهه علمی و اصولی با مساله اعتیاد دنبال کنیم و رویکردهای مساله محور را مد نظر قرار دهیم.
همچنین شرایطی فراهم کنیم که نخبگان علمی و فرهنگی بتوانند با شتاب دهنده های اجتماعی در دستگاهها و سازمانهای متولی ارتباط بگیرند و امر پیشگیری از اعتیاد را بهتر دنبال کنند.
عسکری درباره ماهیت پیشگیری توضیح داد: درپیشگیری ما دنبال سلامتی و کیفیت زندگی مردم از طریق آموزش و نشاط اجتماعی هستیم و به همین خاطر باید روی مواردی که ابتلا به اعتیاد را افزایش می دهد تمرکز کنیم.