رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت:برخی معلمان می‌گویند حجم کتاب‌های درسی زیاد است، بنده معتقدم بهتر است بگوییم حجم کتاب با زمان تناسب ندارد و اینکه حجم کتاب را کاهش یا ساعت درس را افزایش دهیم، نیازمند بررسی است.

فرهنگیان پرس/ ساناز باقری: موضوع نبود تناسب میان حجم محتوای کتاب های درسی با ساعات ارائه شده برای آن دروس، یکی از دغدغه های اصلی معلمان و فرهنگیان کشور است. این دغدغه در بین دبیران دروس تخصصی به ویژه مجموعه دروس ریاضی نمود بیشتری دارد.
کتاب درسی یکی از مهمترین منابع آموزشی است. آنطور که حجت‌الاسلام علی لطیفی؛ رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی می گوید، تولید مواد و منابع آموزشی یکی از وظایف این سازمان است.
او تاکید می کند: اظهار کرد: سالانه ۱۵۰ میلیون جلد کتاب درسی چاپ می‌کنیم تا به دست دانش‌آموزان برسد، البته مواد و منابع آموزشی منحصر به کتاب نیست و برخی محتواهای چند رسانه‌ای مثل فیلم، صوت و مجلات رشد را تولید می‌کنیم.

به اعتقاد این کارشناس حوزه آموزش و پرورش، یکی از چالش‌های جدی در زمینه کتاب‌های درسی، عدم تناسب میان محتوای کتاب و میزان ساعاتی است که برای آنها در نظر گرفته می‌شود و برای برخی از کتاب‌ها این مشکل جدی است؛ به عنوان مثال کتاب مطالعات اجتماعی در پایه نهم حجمی دارد که معلم نمی‌تواند در میزان ساعات تعیین شده آن را به خوبی تدریس کند.

لطیفی تصریح می کند: برخی معلمان می‌گویند حجم کتاب‌های درسی زیاد است، بنده معتقدم بهتر است بگوییم حجم کتاب با زمان تناسب ندارد و اینکه حجم کتاب را کاهش یا ساعت درس را افزایش دهیم، نیازمند بررسی است اما ایران جزو کشورهایی است که کمترین زمان آموزش را در مقایسه با سایر کشورها دارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از برنامه های آتی این وزارتخانه برای رفع چالش موجود چنین می گوید: در طراحی جدید زمان‌بندی آموزش، تلاش می‌کنیم زمان هر درس را به صورت واقعی درنظر بگیریم تا این مشکل رفع شود همچنین بازنگری در جدول عناوین دروس انجام خواهد شد و چه بسا عناوین دروس به طور کلی تغییر کند، تا این تغییرات اعمال نشود نمی‌توان تناسب حجم محتوا و زمان آموزش را اجرا کرد.

وی تصریح می کند: مجموعه شایستگی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز دانش‌آموزان را به یک برنامه تبدیل کردیم و بر این اساس بخش قابل توجهی از محتوا و فضای مدرسه باید تغییر کند و به دنبال این هستیم بخشی از محتوای کتاب‌های درسی را مطابق آنچه دانش‌آموز برای یک زندگی موفق در جامعه امروز نیاز دارد، تدوین کنیم به عنوان مثال یکی از شایستگی‌ها ارتباط مسئولانه و مؤثر با دیگران است.

انتهای پیام/