عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، تزریق منابع خارجی را موجب خروج بازار پول و سرمایه از مسیر تکراری دانست و گفت: صادرات موجب توسعه اقتصادی می‌شود‌.

به گزارش فرهنگیان پرس؛ مجتبی صدیق عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، در تشریح برنامه‌های انجمن و دانش‌محوری و تاثیر بر بهبود عملکرد ساخت داخل، اظهار کرد: قریب ۲۰ سال است حوزه ساخت داخل در مجموعه‌های وزارت نفت رشد داشته و شرکت‌های بسیاری در این حوزه فعال شدند و شرکت‌هایی نیز از سالها پیش ساخت داخل را ایجاد کردند‌.

در ورود به حوزه ساخت داخل همواره باید دو موضوع را در نظر داشت، اول شرکت‌های تولیدکننده داخلی، که این مهم مستلزم تقویت دانش در داخل مجموعه‌هاست.

وی الزام حوزه تولید را مبتنی بر دانش دانست و افزود: شرکت‌ها برای تدوام در تولید نیازمند اتکا به دانش هستند.

این مهم موجب ابقای آنها در بازار رقابت می‌شود. همین مهم اساس اقتصاد دانش‌محور است که بر تولید دانش‌بنیان استوار است. تولید دانش‌بنیان هم عامل ماندگاری شرکت‌ها در شرایط مهم اقتصادی است.

عضو هیئت مدیره انجمن «استصنا» صادرات را دیگر موضوع ساخت داخل خواند و ادامه داد: این محصولات دانش‌بنیان هستند که می‌توانند، صادرات را تقویت کنند، محصولاتی که جنبه عام دارند، رقابت سخت‌تری در بازارهای صادراتی دارند.

در حال حاضر با توجه به تفاوت نرخ ارز در کشور و افرایش شرایط رقابتی برای تولیدکنندگان داخل، در صدور خدمات فنی و مهندسی به‌ کشورهای همسایه، فعال هستیم و این مهم موجب ارزآوری و کمک به اقتصاد کشور است.

 

رایزن‌های کشور با بخش خصوصی ارتباط برقرار کنند

صدیق، ضعف در دیپلماسی اقتصادی را عامل کند بودن و حجم پایین صادرات برشمرد و گفت: رایزن‌های کشور ما در دیگر کشورها، ارتباط کمی با شرکت‌های بخش خصوصی دارند.

بخش دولتی و خصولتی از راه‌های خودشان برای دریافت پروژه در دیگر کشورها ورود می‌کنند. در حالیکه تکاپو و عامل کار، بخش خصوصی است.

رایزن‌ها می‌توانند هم نسبت به معرفی بازار کمک کنند، به علاوه از شرکت‌هایی که مراجعه می‌کنند، مسیر را برای آنها باز کنند و از آنها حمایت کنند.

وی با یادآوری شرایط تحریم، عنوان کرد: شرایط سخت شده، سابق بر این شرکت‌های خارجی در نمایشگاه حضور داشتند و نشست‌های مشترک خوبی برگزار می‌کردیم. رفت و آمدهای تجاری فی‌ما‌بین منجر به شکل گیری ارتباطات و همکاری می‌شد.

در حوزه ارتباطات خارجی راهی جز ارتباط با دنیا نداریم. دنیا نیز جز تعامل با ما، راهی ندارد، به مسائل سیاسی کاری ندارم. در موضوع تولیدی، شرکت‌های حوزه تولید باید بتوانند با یکدیگر کار کنند. همکاری باعث سرمایه‌گذاری مشترک، انتقال دانش و تجربه می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران همچنین گفت: امیدوارم دیپلماسی اقتصادی صنعت نفت با حمایت بخش بین‌الملل ریاست جمهوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت امورخارجه، شکل بگیرد.

در نمایشگاه‌های بین‌المللی خارجی به عنوان مثال در حوزه صنایع خشکبار به دلیل فعالیت بازرگانان ایرانی در گذر سالها، مسبوق به سابقه است و شناخته شده در حالیکه می‌توانیم حوزه‌های فناوری و تولید را به نمایشگاه‌های بین‌المللی ببریم.

هیئت‌های ایرانی با ایجاد نمایشکاه توان علم و تولید داخلی را به خوبی معرفی کنند

وی ادامه داد: وقتی یک هیئت از ایران به کشور دیگری سفر می‌کند، می‌تواند با برپایی یک نمایشگاه و حمایت از تولیدکنندگان داخلی، فرصت معرفی محصولات و توان علمی و تولیدات داخل را فراهم کنند و سفر خود را به جلسات مشترک و صحبت و رایزنی محدود نکنند.

 

تولید، اشتغال، گردش نقدینگی به هم پیوسته است

صدیق به اهمیت حفظ اشتغال در شرایط سخت اقتصادی اشاره کرد و افزود: اگر بتوانیم گردش نقدینگی را در بازار داخل ایجاد کنیم، شرکت‌ها امکان تولید داشته باشند، قطعاً مسیر اشتغال متفاوت می‌شود زیرا اشتغال رابطه مستقیم با تولید دارد و از محرک‌های اصلی GDP کشور است.

در این حوزه نیازمند افرایش اشتغال هستیم و این خود مستلزم افزایش تولید است. بالا بودن تولید در گرو گردش نقدینگی است. بخشی از گردش نقدینگی با دولت شروع می‌شود و ادامه آن با شرکت‌ها، پروسه‌های مالیاتی صورت می‌گیرد.

 

بازار سرمایه با صادرات توسعه می‌یابد

وی تاکید کرد: اگر گردش مالی و صادرات کالا در کنار هم قرار گیرند، اتفاق‌های خوبی رخ می‌دهد. به ویژه که بازار پول و سرمایه اگر مسیر به صورت loop باشد، نمی‌تواند ارزش آفرینی کند.

باید از منابع خارجی به آن تزریق شود. برای توسعه اقتصاد به تزریق منابع نیاز هست. این هم راهی جز صادرات و بازارهای خارجی ندارد.

در دنیا دولت‌ها برای شناسایی بازارهای جهانی، سرمایه‌گذاری می‌کنند. چین شرکت‌ها را به سرمایه‌گذاری در آفریقا سوق داده. به جز بلوک غرب، تنها کشوری است که مستقل کار کرده و هم اکنون در بازار حرفی برای گفتن دارد.

این سخنی است که ۲۵ سال قبل راجع به چین نمی‌گفتیم. ای کاش ما هم در کشورهای دوست و همسایه خود، سرمایه‌گذاری کنیم.

هم اکنون خط اعتباری دوم در سوریه فعال نشده، شرکت‌ها مشکل دارند و اگر فعال شوند کارهای بسیاری رخ می‌دهد و تأمین خط اعتباری یکی از اصول اولیه کار در بازارهای بین‌المللی است و امروزه بسیار رواج دارد.

خبرنگار: اکرم سادات حسینی شبستری

 

اخبار مرتبط با انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران:

 

اوج صادرات نفت ایران چه زمانی بود؟
ادعای بلومبرگ درباره میزان فروش نفت ایران