جامعه اسلامی فرهنگیان کشور در بیانیه‌ای به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۴، ضمن تأکید بر عدالت آموزشی، کیفیت‌بخشی به آموزش و صیانت از حقوق معلمان، اعلام کرد آماده همکاری نزدیک با دولت، مجلس و نهادهای علمی برای تحقق اهداف تحول در نظام تعلیم‌وتربیت است.

– اخبار اجتماعی –

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، جامعه اسلامی فرهنگیان کشور به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید بیانیه‌ای صادر کرد. متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

آغاز شکوهمند سال تحصیلی، نشانه پویایی علمی و فرهنگی ملت بزرگ ایران اسلامی است. جامعه اسلامی فرهنگیان کشور، این ایام مبارک را به معلمان فرهیخته، دانش‌آموزان کوشا، مدیران پرتلاش، خانواده‌های گرامی و همه فعالان عرصه تعلیم‌وتربیت تبریک گفته و نکات زیر را یادآور می‌شود:

۱٫ تقویت هویت اسلامی–ایرانی: مدرسه باید سنگر تربیت دینی، اخلاقی و ملی باشد تا نسل آینده در برابر چالش‌های فرهنگی و رسانه‌ای مصون بماند.

۲٫ کیفیت‌بخشی به آموزش: تحول در روش‌های تدریس، استفاده از فناوری‌های نوین، و حرکت به سمت یادگیری پژوهش‌محور، ضرورتی اساسی برای ارتقای کیفیت یاددهی–یادگیری است.

۳٫ عدالت آموزشی و نصیب برابر آموزشی: همه دانش‌آموزان، فارغ از شرایط جغرافیایی و اقتصادی، باید از فرصت‌های برابر آموزشی و امکانات لازم برای شکوفایی استعدادهایشان برخوردار شوند. تحقق «نصیب برابر آموزشی» گامی کلیدی برای عدالت اجتماعی و کاهش شکاف‌های منطقه‌ای است.

۴٫ مدیریت اثربخش آموزشی: مدیران مدارس و نظام مدیریتی آموزش‌وپرورش، نقشی راهبردی در کیفیت‌بخشی، عدالت‌محوری و اجرای سند تحول بنیادین دارند. حمایت از مدیریت علمی، اقتضایی و پاسخگو، به‌ویژه در شرایط بحران شرط اصلی موفقیت نظام تعلیم‌وتربیت است.

۵٫ تنوع مدارس و عدالت آموزشی: گسترش بی‌رویه و تنوع نامتوازن مدارس، به‌جای ارتقای کیفیت، زمینه‌ساز بی‌عدالتی آموزشی و ایجاد تبعیض در دسترسی دانش‌آموزان به فرصت‌های برابر شده است. بازنگری در سیاست‌های مدرسه‌ای و تمرکز بر کیفیت مدارس دولتی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

۶٫ تراکم دانش‌آموزان: ازدحام و تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس‌های درس، مانع جدی کیفیت آموزشی و تربیتی است. کاهش تراکم و تأمین نیروی انسانی کافی باید از اولویت‌های جدی وزارت آموزش‌وپرورش باشد.

۷٫ تکریم مقام معلم و پیگیری مطالبات فرهنگیان: معلم، عنصر اصلی تحول آموزشی است و ارتقای منزلت او تنها با شعار تحقق نمی‌یابد. جامعه اسلامی فرهنگیان کشور بر موارد زیر به‌عنوان مطالبات اساسی تأکید دارد:

  • بهبود معیشت فرهنگیان و اجرای کامل قانون رتبه‌بندی معلمان.
  • ارتقای نظام پرداخت و برقراری عدالت در حقوق و مزایا.
  • توجه به رفاه و بیمه تکمیلی واقعی فرهنگیان.
  • فراهم‌سازی فرصت‌های توسعه حرفه‌ای، آموزش‌های به‌روز و ارتقای صلاحیت‌های تخصصی.
  • افزایش رضایت شغلی و انگیزه همکاران از طریق حمایت واقعی و رفع دغدغه‌های معیشتی و حرفه‌ای.

۸٫ فناوری‌های نوین آموزشی: بهره‌گیری هدفمند از فناوری‌های نوین در آموزش، ابزار کلیدی ارتقای کیفیت، عدالت و سرعت یادگیری است. سیاست‌گذاری هوشمند برای آموزش دیجیتال، محتوای الکترونیکی و مهارت‌های فناوری، از الزامات مدرسه امروز است.

۹٫ مدرسه‌محوری: تمرکززدایی، اعطای اختیارات واقعی به مدارس، و تقویت نقش مدیران و معلمان در تصمیم‌گیری‌های محلی، رمز موفقیت اجرای سند تحول بنیادین است. مدرسه باید کانون تحول و نقطه ثقل نظام تعلیم‌وتربیت باشد.

۱۰٫ خانواده و مدرسه: پیوند راهبردی میان خانواده و مدرسه تضمین‌کننده تربیت نسلی متعهد، خلاق و مسئولیت‌پذیر خواهد بود.

۱۱٫ سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و مدرسه تراز: اجرای دقیق سند تحول بنیادین، بستر حرکت به سوی عدالت، کیفیت و کارآمدی است. تحقق «مدرسه تراز انقلاب اسلامی» به‌عنوان الگوی تربیتی و آموزشی، ضامن تربیت نسلی مؤمن، خلاق، انقلابی و تمدن‌ساز خواهد بود.

۱۲٫ دانش‌آموز به‌عنوان خروجی مطلوب نظام آموزشی: غایت تلاش‌های نظام تعلیم‌وتربیت، پرورش دانش‌آموزی است که در تراز انقلاب اسلامی، برخوردار از هویت اسلامی–ایرانی، مجهز به مهارت‌های علمی و فناورانه، خلاق، پرسشگر و مسئولیت‌پذیر باشد؛ نسلی که سرمایه انسانی تمدن نوین اسلامی را شکل خواهد داد.

ساختار نظام آموزشی نیازمند بازنگری است/مدارس باید با تحولات فناورانه هم‌راستا باشند

جامعه اسلامی فرهنگیان کشور در آغاز این سال تحصیلی بار دیگر بر آمادگی خود برای همراهی با دولت، مجلس و نهادهای علمی و فرهنگی در جهت تحقق عدالت آموزشی، مدیریت کارآمد، کیفیت‌بخشی آموزشی، صیانت از حقوق فرهنگیان و تربیت نسلی در تراز انقلاب اسلامی تأکید می‌نماید.

انتهای پیام/