به گزارش فرهنگیان پرس علی لطیفی با تشریح طرح تحول در برنامه درسی مدارس اظهار کرد: در این برنامه بخشی از ساعات رسمی مدارس به فعالیتهایی اختصاص داده شده که مدرسه باید در چارچوب مشخص برای آن برنامهریزی کند. وی با اشاره به سه خدمت اصلی این سازمان برای تحقق تحول آموزشی، از ارائه “برنامه درسی مدرسهای”، “بستههای تربیت و یادگیری” و “نظام پشتیبانی علمی” خبر داد. لطیفی تأکید کرد: این بستهها تنها محدود به کتابهای درسی نیست و شامل منابع متنوعی مانند پادکست، فایلهای ویدیویی و بازیهای آموزشی است چرا که یادگیری نسل جدید صرفاً از طریق کتاب و متن اتفاق نمیافتد. این تحولات گامی مهم در جهت آیندهسازی آموزشی و تربیت نسل خلاق و توانمند محسوب میشود
براسای گزارش خبرگزاری تسنیم، علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به تغییرات ایجاد شده در جدول زمانی فعالیتهای مدرسهای اظهار کرد: در این برنامه تحولی بخشی از ساعات رسمی مدارس به فعالیتهایی اختصاص داده شده است که مدرسه باید در چارچوب مشخص برای آن برنامهریزی کند. این فعالیتها با هدف پرورش شایستگیهای پایه دانشآموزان طراحی شده و نسبت مستقیم با فعالیتهای کلاسی دارند تا یکپارچگی تربیتی در مدرسه محقق شود.
وی افزود: اگر حدود ۳۰ تا ۳۲ هفته آموزشی در مدارس داشته باشیم، معادل پنج تا هفت هفته از این مدت برای تدارک فرصتهای متنوع تربیتی در نظر گرفته شده است. به این ترتیب پیشبینی میشود که مدارس فعالتر شوند و نقش پررنگتری در تربیت همهجانبه دانشآموزان ایفا کنند.
سه خدمت اصلی برای تحقق تحول در مدارس
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در ادامه سخنانش به سه خدمت اصلی سازمان برای تحقق طرحواره تحول در برنامه درسی اشاره کرد و گفت: خدمت اول، ارائه برنامه درسی مدرسهای است که چارچوب آن در سطح ملی طراحی میشود اما هر مدرسه باید نسخه متناسب با شرایط خود را تدوین کند.
وی ادامه داد: خدمت دوم، بستههای تربیت و یادگیری است که تنها محدود به کتابهای درسی نیست. این بستهها شامل منابع متنوعی مانند پادپخشها (پادکستها)، فایلهای ویدیویی و بازیهای آموزشی است. زیرا یادگیری نسل جدید صرفاً از طریق کتاب و متن اتفاق نمیافتد؛ کودکان از طریق شنیدن، دیدن و بازی کردن نیز میآموزند. برای پایه اول ابتدایی این بستهها آماده شده و در هشت مدرسه بهصورت آزمایشی در حال اجراست.
لطیفی درباره خدمت سوم توضیح داد: ضلع سوم این طرح، نظام پشتیبانی علمی از اجرای برنامه درسی در مدرسه است. همانطور که هر محصولی خدمات پس از فروش دارد، ما نیز سازوکارهایی برای اطمینان از استقرار برنامه در مدارس پیشبینی کردهایم. این سازوکارها هم کمک میکنند عوامل مدرسه و منطقه فهم درستی از برنامه داشته باشند و هم امکان بازخوردگیری فراهم شود تا بدانیم برنامه تا چه اندازه به نیاز دانشآموزان پاسخ داده، چه بخشهایی قابل تغییر است و چه بخشهایی نیاز به اصلاح دارد.
وی خاطرنشان کرد: این نظام پشتیبانی علمی علاوه بر پایش دقیق اجرای برنامهها، زمینه اصلاح مداوم و ارتقای کیفیت برنامه درسی را فراهم میکند.