به گزارش فرهنگیان پرس، فریبرز درتاج رئیس انجمن علمی علوم تربیتی ایران می گوید: هر وقت از آموزش و پرورش حرف میزنیم میگوییم استرس، اضطراب و کنکور است اما ما در برخی بخشها مثل عدالت آموزشی، نرخ باسوادی و المپیادها رشد بسیار زیادی داشتیم.
حتی بر اساس اسناد بالادستی مانند سند ۱۴۰۴ زودتر از موعد مقرر به این شاخصها رسیدیم که میتوان به پوشش تحصیلی اشاره کرد.
ایران در رشد شاخص کیفیت آموزشی در رتبههای بینالمللی جایگاه خوبی ندارد
نظرات درتاج در مورد آموزش و پرورش چنین است:
در رشد شاخص کیفیت آموزشی در رتبههای بینالمللی جایگاه خوبی نداریم.
باید یک مقدار بودجههای آموزش و پرورش برای آموزش معلمان جدی گرفته شود؛ در واقعا هزینهکردن در آموزش و پرورش را سرمایهگذاری بدانیم.
یکی از دلایل موفقیت کشورها این است که به یافتههای علمی خیلی اعتقاد دارند؛ مثلا یافته های حوزه شناختی و مغز نشان داده است که یافتههایی که ما در مورد مغز داریم، ظرفیت مغز به ۱۰ برابر افزایش یافته است و متناسب با این جهتگیری، نوع و شیوه آموزش ما متفاوت میشود.
تحقیقات درباره بهرههوشی نشان داده است که میانگین بهره هوشی در هر نسل درحال افزایش است اما وضع ما بهتر نشده است؛
تحقیقات نشان میدهد آدم های باهوش بیشتر دچار استدلالهای غلط و همه چیز دانی، خودمحوری میشوند به همین دلیل تربیت در خیلی از کشور به سمت تربیت آدم خردمند به جای تربیت آدم باهوش میرود.
اگر به تنوع مدارس نمیشود دست زد ایرادی ندارد اما هیچ مدرسه غیردولتی نباید آزمون ورودی بگیرد مدرسه غیردولتی باید روی معلم و شیوههای آموزش خود کار کند و آزمون گرفتن و جذب بهترینها در مدارس غیردولتی به مدارس دولتی آسیب می رساند.
درتاج این سخنان را امروز در پنجمین همایش ملی روانشناسی مدرسه که در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد عنوان کرد.
- منبع خبر : فارس